Mange danskere døjer desværre med dårlig ryg. Rygproblemer kan både være arvelige, men de kan også opstå på grund af den måde din ryg bliver behandlet på. Der er både dem, som har akutte smerter, og så er der dem, der lige så stille skader deres ryg, uden de måske er klar over det, og det så får konsekvenser på længere sigt. Derfor er det vigtigt at alle er klar over vigtigheden i at passe på ryggen. Med nogle simple forandringer i hverdagen, kan du være med til at passe på din ryg og mindske dens belastning.

Her får du derfor 5 råd, som du bør følge for at passe på din ryg:

Den rigtige kontorstol

Vi bruger som regelt mange timer om dagen på arbejde, og er du en af dem, der sidder på et kontor el lign. så bør du anskaffe dig en kontorstol med support til ryggen. På linket finder du et stort udvalg af nogle af de bedste kontorstole på markedet. Der er mange forskellige slags stole – med forskellige kvaliteter, så du kan finde lige netop den stol, der passer bedst til dig.

Det er vigtigt, at stolen kommer til at passe til lige netop din krop, dette gælder blandt andet sædehøjde, ryglæn, armlæn osv. Derfor er det også vigtigt, at du ikke bare nøjes med den stol, der allerede fra starten er tildelt på dit kontor, hvis den ikke passer til dig, eller er decideret ukomfortabel.

En god kontorstol er ikke kun god for ryggen, men også energi, overskud og koncentration. Det er altafgørende for dit velbefindende på kontoret.

Anskaf en rygpude

Hvis du ønsker ekstra komfort til ryggen, så er en rygpude helt klart en god ide. En rygpude komplimenterer ryglænet, og giver dig ekstra støtte på det specifikke sted du har brug for det. Derfor findes der også mange forskellige rygpuder, så du kan finde lige netop den, der passer til dig.

Selvom du har en kontorstol med support til ryggen, så er det stadigvæk en god ide at anskaffe en rygpude. Du kan nemlig bruge rygpuder i mange forskellige sammenhænge – som f.eks. bilen, sofaen, når du sidder op i sengen, ved spisebordet osv. Ligesom når du skal sove, så har ryggen også bedst af at være rank og lige i disse situationer.

Hav styr på din kropsholdning

Har du tendens til at gå foroverbøjet så har du garanteret hørt denne sætning mange gange: “ret ryggen”. Det er der faktisk en god grund til. Ligesom ryggen skal være strakt når du sidder ned, så så gælder det samme, når du går rundt. Mange har tendens til at glemme det, og egentlig også fordi det kan føles anstrengende. Det er fordi din ryg ikke er vant til det. Derfor er det en god ide at huske sig selv på det flere gange om dagen.

Lig eventuelt en seddel på dit natbord, så det er det første du får øje på når du vågner, hæng et på spejlet eller sæt nogle påmindelser på din telefon. Du kan også bede dine venner eller familiemedlemmer om at huske dig på det, hvis de ser du falder sammen i ryggen. Efterhånden som du vænner dig selv og din ryg til det, kommer din kropsholdning til at være mere naturlig rank, og du behøver ikke længere disse påmindelser. Ja faktisk kan det måske gå hen og blive helt unaturligt for dig at have krum ryg.

Pas på med at sidde ned for længe af gangen

De fleste mennesker har nok oplevet at kunne få ondt i ryggen efter flere timer på den samme stol. Der er fordi, at ryggens muskler faktisk er under arbejde for at holde ryggen strakt. Løsningen på dette er ikke at sætte sig krumrygget med skuldrene fremme, selvom du måske kan få lyst til det i momentet.

Så er der nemlig ingen muskler til at beskytte ryggen for det pres, den runde ryg giver. I stedet bør du rejse dig op. Du kan enten vælge at gå en lille tur rundt på arbejdspladsen – ja selv en tur til kaffemaskinen kan give din ryg en pause. Derudover kan det også være en god ide at lave arbejdet stående for en stund. Afveksling er altid godt.

Lig godt om natten

Mange mennesker tænker ikke over vigtigheden i en god madras, men det kan altså godt betale sig at investere i den helt rigtige madras – både for din søvn og ryg. Vi bruger ca. en tredjedel af vores liv på at sove, og derfor er det vigtigt at vi ligger godt. En seng, der ikke passer til dig kan nemlig forværre rygproblemerne.

Man siger at for at have den korrekte rygposition i sengen, skal din rygsøjle ligge lige og altså ikke bøje. Det vil typisk sige, at jo mere du vejer, jo hårdere madras har du brug for og omvendt.

Løft de tunge ting rigtigt

Når du skal bære på tunge ting, så er det vigtigt at du gør det rigtigt. Ellers kan det skade ryggen – især hvis det gøres meget, som f.eks. på arbejdspladsen, ved en flytning osv – ja selv dit barn. Men uanset hvad så er det godt at vide den korrekte løfteteknik, til når du står i den situation.

Når du skal løfte en tung genstand, som eksempelvis står på gulvet eller et andet lavt sted, så er det vigtigt, at du går ned i knæ med lige ryg og løfter genstanden op med armene – og ikke ryggen. Brug så vidt muligt alt andet end ryggen: ben, arme og vægt. Dette gælder også når du skal stille genstanden fra dig igen.

Mange af os har en tendens til bare at bøje ned i ryggen for at få fat på genstanden. Men dette kan på sigt føre til rygproblemer pga overbelastning af ryggen. Især hvis det er noget du gør ofte.

Få tid hos en fysioterapeut

Har du længerevarende  rygsmerter, så kan det være en god ide at få tid hos en fysioterapeut. En fysioterapeut kan undersøge din ryg, behandle dig og derefter give dig gode råd til forebyggelse og genoptræning. Det kan nemlig være en god ide at opsøge en professionel, da der ofte kan være en årsag til dine smerter, som du ikke selv ville finde ud af – som f.eks. en nerve i klemme m.m.

Hvis du styrketræner så læs med her: Træning kan faktisk gøre mere skade end gavn, hvis det gøres forkert – og det kan blandt andet gå ud over din ryg. En fysioterapeut kan derfor også hjælpe med at give dig de rigtige teknikker til din træning.

Similar Posts